De Stille Dreiging: Risico’s van Lithium-ion branden

Binnen je organisatie bevinden zich ongetwijfeld talloze oplaadbare accu’s. Ze zitten in telefoons, laptops, elektrische fietsen en auto’s. Waarschijnlijk sta je er niet bij stil maar Lithium-ion accu’s kunnen voor grote problemen zorgen. De waarheid is dat de impact van een accubrand nauwelijks te bevatten is. Daarom wil Velco een bijdrage leveren aan de bewustwording van deze risico’s. In dit artikel leggen we de risico’s van accubranden uit en bieden we je de mogelijkheid om op een veilige manier te ervaren hoe een accubrand zich ontvouwt.

Snel en onverwachts

Wanneer we praten over risico’s van accu’s, dan praten we specifiek over de lithium-ion batterij. Deze batterij is oplaadbaar. Erg handig natuurlijk, maar dit brengt ook risico’s met zich mee. Je kan een batterij zien als een geconcentreerde bulk aan energie. Hout is bijvoorbeeld ook een geconcentreerd blok energie, maar het effect van een ontbrandende lithium-ion accu is vele malen groter. Bekijk de  video om te zien hoe snel dit kan gaan.  

Waarom is een accubrand anders?

Stel, de accu van je laptop begint te roken en vliegt in brand. Waarom is deze brand anders? 

(1) Erg giftige rook

Doorgaans is rook bij een brand al zeer giftig. De rook die vrijkomt bij een Lithium-Ion accubrand blijkt nòg giftiger, waarbij onder andere waterstof-fluoride vrijkomt. De vrijgekomen rook is zeer gevaarlijk (dodelijk) bij inademen. Ook bij huidcontact is de rook erg schadelijk. Vluchtwegen zijn daardoor direct onbruikbaar. 

(2) Thermal Runway

Door schade aan de accu, het foutief opladen, slijtage of onjuiste opslag (te warm of te koud) kunnen Lithium-Ion accu’s spontaan ontbranden. Thermal runway is een ongewenst chemisch proces in de accu door genoemde oorzaken, waardoor een batterijcel flink opwarmt, waarbij uiteindelijk de andere batterijcellen ditzelfde proces ondergaan. Met als gevolg giftige rook, een ontbranding en/of zelfs een explosie. De temperatuur van een Lithium-ion accu brand kan zelfs oplopen tot 1000 graden Celcius.

(3) Explosiegevaar

Bij lage luchtconcentraties kan het zijn dat er geen directe ontsteking plaatsvindt van de geproduceerde gassen tijdens een thermal runway. De dampwolk die wel vrij komt kan dan, bij een vertraagde ontsteking, ineens ontvlammen met een explosie tot gevolg.

Wat kan ik doen?

Ons advies luidt om te inventariseren waar en hoeveel apparaten met een Lithium-Ion accu aanwezig is in jouw organisatie. Zorg voor correcte opslag van deze accu’s en goed werkende rook- en hittemelders in die ruimtes. Houd ook rekening met ruimtes waar veel mensen aanwezig zijn. Uiteraard kan Velco je hierbij helpen. 

Daarom hebben wij bij onze BHV trainingen aangevuld met een module waarbij wij dieper ingaan op de gevaren van lithium-ion branden, en hoe hiermee om te gaan. Wij nemen onze cursisten mee in de risico’s en simuleren een accu brand in ons oefencentrum. Binnenkort voegen wij hier nog een extra dimensie aan toe, waarover later meer. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Jouw veiligheid staat voorop, voor de momenten waarop jij een accubrand ziet ontstaan bieden wij een speciale lithium brandblusser aan. Wij adviseren wel om deze altijd te gebruiken in combinatie met een vol gelaatsmasker en beschermende kleding.

Martijn

Heb je advies nodig?

Wij denken graag met je mee.