Vragen over noodverlichting

Velco krijgt regelmatig vragen over noodverlichting. Onze Specialist Noodverlichting beantwoordt de 10 meest gestelde vragen over noodverlichting. “Goed onderhoud voorkomt schade aan het armatuur".

1. Wat is noodverlichting en waar dient het voor?

Noodverlichting is verlichting die gevoed wordt door een bron die onafhankelijk is van de bron die de normale verlichting voedt. Valt de netspanning weg, dan blijft het noodverlichtingsarmatuur branden of zal zij gaan branden. Noodverlichting beschikt dus over een eigen energievoorziening en moet minimaal 1 uur blijven branden na spanningsuitval. Noodverlichting helpt bij een goede evacuatie tijdens noodsituaties (bijvoorbeeld bij spanningsuitval).

2. Wat is het verschil tussen centrale en decentrale noodverlichting?

In decentrale armaturen zit een eigen voedingsbron (oplaadbare accu). Bij centrale noodverlichting is de voedende bron centraal ondergebracht in een kast. Hierin bevindt zich de voedingsbron voor alle op deze kast aangesloten armaturen.

3. Welke armaturen moeten continu branden en wanneer?

Vluchtwegaanduiding (transparantverlichting) dient te branden bij aanwezigheid van personen. Ook dienen de pictogrammen goed zichtbaar te zijn en uitgevoerd conform NEN-EN-ISO 7010.

4. Is het verplicht om noodverlichting te hebben binnen een bedrijf?

Ja, het is verplicht om noodverlichting te hebben binnen een bedrijf. Dit is vastgelegd in het Bouwbesluit 2012 en de Arbo-wet (artikel 3.7 en 3.9).

5. Moet ik jaarlijks de noodverlichting controleren en onderhouden?

Jaarlijkse controle van en onderhoud aan noodverlichting is verplicht. Dit is vastgelegd in het Bouwbesluit 2012 en de Arbo-wet. Hierin staat beschreven dat personen te allen tijde moeten kunnen vluchten. Goed onderhoud aan nood- & vluchtwegverlichting is dus van groot belang. Preventief onderhoud voorkomt bovendien hoge herstelkosten.

6. Wat gebeurt er bij het jaarlijks onderhoud?

Tijdens de jaarlijkse controle vinden de volgende activiteiten/werkzaamheden plaats: Inspectie van de functionaliteit. Hierbij vindt een visuele inspectie plaats op beschadigingen, vervuiling en veroudering. Daarnaast wordt er gekeken of de pictogrammen goed en duidelijk zichtbaar zijn. Testen van de functionaliteit. Hierbij wordt gecontroleerd of de lamp en het armatuur technisch nog goed functioneren en in werking treden bij spanningsuitval. Jaarlijks wordt de tl-buis van de permanent brandende noodverlichting vervangen in verband met branduren. Autonomietest Om de autonomie van 1 uur te garanderen vervangt Velco elke 4 jaar de accu. Een accu die ouder is dan vier jaar heeft gewoonweg niet meer de kracht om de autonomie van 1 uur te halen. Tijdens de eerste controle worden alle armaturen geïnventariseerd en geïnspecteerd. Na deze controle/inventarisatieronde zullen eventuele tekortkomingen naar boven komen. Kleine gebreken kan Velco in de meeste gevallen direct verhelpen. De resultaten van het onderhoud en aanbevelingen worden vastgelegd in een onderhoudsrapport en per armatuur vastgelegd in een logboek (inventarisatielijst). Bovendien wordt ieder armatuur voorzien van een onderhoudsetiket. Het jaarlijks onderhoud wordt uitgevoerd door Velco conform de NEN- EN 50172 en de ISSO 79.

7. Moet er een onderhoudscontract worden afgesloten voor een noodverlichtingsinstallatie?

Jaarlijks onderhoud is verplicht. Het is echter niet verplicht om een onderhoudscontract af te sluiten voor een noodverlichtingsinstallatie. Met een onderhoudsabonnement bent u verzekerd van tijdig en goed onderhoud door gekwalificeerde monteurs.

8. Welke pictogrammen moeten worden gebruikt?

Voor vluchtrouteaanduiding moet sinds april 2013 gebruik worden gemaakt van de groenwitte pictogrammen uit de NEN-EN-ISO 7010. De pictogrammen uit de NEN-6088 komen hiermee te vervallen. Ten opzichte van het oude pictogram zijn er twee belangrijke wijzigingen: Allereerst de vorm van "het rennende mannetje", deze is nu in een deur geplaatst. Ten tweede wordt "de vluchtrichting rechtdoor" nu aangegeven met een pijl naar boven. Oud Nieuw Het oude pictogram Het nieuwe pictogram

9. Ben ik verplicht de pictogrammen uit de oude NEN 6088 te vervangen door pictogrammen uit de NEN-EN-7010?

Nee, in principe mag u de pictogrammen blijven gebruiken zoals die van toepassing waren tijdens de verstrekking van uw bouwvergunning. Bij wijzigingen of aanpassingen van de vluchtwegen dienen wel dezelfde pictogrammen gehanteerd te worden om geen verwarring te veroorzaken.

10. Waarom hangen de pictogrammen voor vluchtwegen niet laag bij de grond?

Het is inderdaad zo dat vluchtwegaanduidingen in Nederland hoog geplaatst worden. Bij brand vindt tevens rookontwikkeling plaats, waardoor pictogrammen niet goed herkend worden door de rook. Dat de pictogrammen toch hoog geplaatst worden komt omdat de norm niet is geschreven vanuit vluchten voor brand, maar meer voor vluchten in het algemeen. Je ziet overigens in vliegtuigen en niet Europese landen dat de vluchtwegaanduidingen wel regelmatig laag geplaatst zijn.

Meer informatie

Meer informatie over noodverlichting? Neem contact op met Velco, bereikbaar op tel: 0541-513953 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.."> .